Sunday, June 24, 2012

MERCU KEBANGGAAN NEGARA

Assalamualaikum! Hai semua! Kali ni, Nifi nak tunjuk sikit mengenai mercu tanda yang menjadi kebanggaan setiap negara. Mercu tanda ni macam landmark laa. Sesebuah negara tu dikenali dengan apa. Contohnya negara kita sendiri, Malaysia.

Malaysia terkenal dengan Kuala Lumpur Convention Centre (KLCC), Menara Kuala Lumpur, masyarakat berbilang kaumnya, BERSIH, opsss! Dah lari tajuk tu. :P


Untuk entry kali ini, Nifi akan fokus kepada tempat atau bangunan yang menjadi mercu tanda sesebuah negara tersebut. Jom!

AUSTRALIA : Sydney Opera House

ITALY : Colosseum

JAPAN : The Great Buddha

SAUDI ARABIA : Masjidil Haram

ITALY : The Leaning Tower of Pisa

USA : The White House

VENEZUELA : Angel Falls

ZIMBABWE : Victoria Falls

USA : Statue of Liberty

LONDON : The Big Ben

EGYPT : Great Pyramid of Giza

CAMBODIA : Angkor Wat

LONDON : Buckingham Palace

CHINA : Great Wall of China

BRAZIL : Christ on the Corcovado

EGYPT : Sphinx Egypt

ENGLAND : Stonehenge

FRANCE : Eiffel Tower

GREECE : Acropolis of Greece

INDIA : Taj Mahal
Bila tengok semua gambar-gambar ni, meluap-luap pulak hasrat untuk melawat kesemua tempat ni. Nampak macam menarik kan. Kata orang, melanconglah selagi bujang. Apa lagi. Jomlah! :D


5 comments:

Tinta Lana said...

Salam :)

Dear, samalah kita.. kalau ada duit n masa, skrg gak terbang kat semua tmpt tu, hehehe.

Mercu tanda yg smljdi macam angel falls tu..Allah..cantikkan? >_<

yusuflaili(Goku) said...

salam;
Ya..amat indah alam ciptaan yang maha Esa,payah hak diungkap dgn kata2.

Ahmad Sabree said...

subhanallah.....

Rosmawati Yusof said...

Rasanya landmark yg tersohor adalah Kaabah.. semuga suatu hari kita akan sampai disana, Insya Alloh. T/kasih sudi hadir ke laman akak....

nifi2408 said...

Tinta Lana : Kann. Alam semulajadi jugak yang cantik kan. :)

yusuflaili(Goku): W'salam. :)

Ahmad Sabree : :')

Rosmawati Yusof : Bagi kita yang beragama Islam ni, sudah tentu. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...