Friday, April 6, 2012

TABIAT BURUK YANG BOLEH MELEMAHKAN OTAK

Seminggu dua ni, rasa letih sangat. Mungkin sebab tak cukup tidur, sibuk dengan tugasan, ataupun kelas dari pagi sampai petang tanpa henti. Badan pun mulalah lesu. Otak pun terasa jammed. Jadi, Nifi ambik keputusan untuk rehatkan badan jap. Sambil-sambil tu, google tentang tabiat buruk yang boleh melemahkan otak. Agak terkejut jugak bila tengok senarai tabiat buruk tu. Korang nak tahu jugak tak? Ahh. Kalau tak nak pun, kena tahu jugak. Penting nih tau.




1 . TAK  AMBIL SARAPAN PAGI
korang yang tak nak sarapan pagi akan memiliki kadar gula dalam darah yang rendah . so , ini akan mengakibatkan nutrisi yang disupply ke otak menjadi kurang .

2 . MAKAN BERLEBIHAN
kalau makan berlebihan , kadar lemak akan bertambah . pembuluh darah akan mengeras sebab lemak lemak bertimbun kat dinding pembuluh darah tuh .

3 . MEROKOK
bukan je boleh melemahkan otak , penyakit alzheimer pun korang boleh dapat , selain penyakit berbahaya yang lain .

4 . TERLALU BANYAK MENGAMBIL GULA DALAM MAKANAN DAN MINUMAN
kalau korang ambil gula berlebihan , akan berlaku gangguan dalam penyerapan protein dan nutrisi tau . secara automatik , ketidakseimbangan gizi akan mengganggu perkembangan otak korang tuh .

5 . PENCEMARAN UDARA
otak kita kan supplier oksigen terbesar dalam tubuh badan kita . kalau kita sedut udara yang tercemar , sah sah laa otak kita akan jadi kurang efisyen . kann ?

6 . KURANG TIDUR
kalau korang yang manusia ni perlukan rehat , otak pun perlukan rehat jugak . dia pun nak pulihkan diri dia jugak . kurang tidur dalam jangka waktu yang lama boleh rosakkan sel sel otak . watch out sape sape yang suka jadi burung hantu tuh :P

7 . TUTUP KEPALA KETIKA SEDANG TIDUR
terbiasa tutup kepala waktu tidur boleh meningkatkan kadar karbon dioksida dan menurunkan kadar oksigen . kalau nangis tutup muka dengan bantal takpe , aslkan jangan tidur tutup muka dengan bantal yer :P

8 . BERFIKIR KETIKA SAKIT
bukan laa nak kata tak boleh berfikir langsung time korang sakit , tapi berpada pada laa . kalau fikir sangat , macam memaksa otak kita laa kan . tak pasal biol pulak nanti .

9 . STIMULASI OTAK KURANG
macam mana nak cakap ehh . korang bawak bawak laa exercise otak . buat sudoku je , selesaikan masalah matematik ke , main chess ke . asalkan otak korang tu ada kerja nak dibuat .

10 . JARANG BERKOMUNIKASI
komunikasi ni sangat diperlukan sebab ia dapat memacu kemampuan kerja otak kita . kalau kurang berkomunikasi , lemah laa otak kita tuh .

p/s : sayangilah otak anda setiap hariiiiiii . VITA~ opsss ! haha :D

7 comments:

kyoshi_sousuke said...

lepas nk tdo lama2 laa..hehe

profmie said...

btul jg tu..pasni kena ckup tdo lah

cendol said...

good info kawan :)

nasir hamzah said...

info terbaik.... thanks Nifi...

Koding said...

Pastinya berpunca daripada kekurangan oksigen ke otak...

nifi2408 said...

kyoshi_sousuke : Terlebih tidur pun boleh melembabkan otak. Camner nih? Hahaha. :D

profmie : Yeahh. Tidur yang cukup TERsangatlah penting. :D

cendol : Thanks! :D

nasir hamzah : Most welcome. :)

Koding : Salah satunya. :)

caliph shuriken said...

patut laa mcm blur2 ni, huh...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...