Sunday, January 8, 2012

CARA MELAWAN NAFSU

Dunia makin tua . Makin banyak kejadian yang kita tidak ingin berlaku , terjadi . Macam macam kes jenayah terjadi . Tak payah tengok jauh jauh laa . Tengok kat Malaysia ni je .

Kes ragut , kes buang bayi , kes bunuh secara kejam berleluasa . Kalau ada iman , dapat kawal nafsu , mesti kes kes macam ni dapat dibendung dan akan berkurangan .

Jadi , dalam entry kali ni , Nifi nak cerita kat korang cara untuk melawan nafsu dengan cara Islam . Tak banyak pun , sikit je . Mudah nak lakukan .

muka setenang muka holland lop rabbit ni . chewahh !

MURAQABAH
- Menyuluh diri dengan ilmu yang ada pada kita . Tahu apa penyakit hati yang brsarang dalam tubuh dan minda kita , supaya mudah kita bermujahadah .

ALMUHASABAH
- Menghisab diri dan menghitung dosa dan kesalahan yang dilakukan selama ini .

MUJAHADAH
- Melawan dan menentang nafsu yang menfajak kepada perkara yang tidak baik dengan melakukan perkara yang sebaliknya .

RIADHAH
- Melawan dengan sistematik dan mengikut kaedah yang betul . Fikir sebelum bertindak .

ISTIQAMAH
- Tetap bermujahadah (berlawan) walaupun sedikit . Sebagai contoh , melakukan solat sunat hajat .

DOA
- Merintih dengan Allah , minta dibantu supaya berjaya dalam mujahadah .

Tu je . Enam cara je . Tak susah kan ? Senang je nak lakukan . Harap harap dengan apa yang Nifi sampaikan ni , dapat membantu korang untuk melawan nafsu . Amin :)

8 comments:

LaLa said...

etrtarik ngan rabbit tuh, hehehe

Hanif said...

thanks for info

Jabar Ainal ^^ said...

ehem2 kt sini gak...nice info...mine sharing, n done follow u...mine if follow me back...tmbah kenalan blogger^^

mR.aSLaN said...

ingatkan cara nak meningkatkan nafsu tadi ... adoi ai..penat baca..hahahahahah .. oops..tiara takde kan. ok takperlu behave here :-)

nifi2408 said...

LALA : comel kan ? kalau kat kedai , mahal tuu .

HANIF : most welcome :)

JABAR : will be following you back . don't worry :)

ASLAN : yerr . sis tiara takde kat sini . boleh buat apa pun -,-

mR.aSLaN said...

:-)

Aida.Ohno said...

info yang menarik.eh,rabit tu comel ar.heee. :)

nifi2408 said...

ASLAN : u saja ehh ? deactivate fb , hide blog ? nak kena sekeh ni .

AIDA : comel gila kan :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...