Saturday, January 7, 2012

BATAS KEPIMPINAN SEORANG WANITA

Ehemm . Ehemm . Testing . Testing . Cubaan suara 1 , 2 , 3 . 3 , 2 , 1 . Ehh , macam mic test masa zaman sekolah dulu pulak . Hai korang ! Macam mana dengan hari ? Okay ? Ke tak okay ? :D Mukadimah je tu . Kita terus ke topik laa ye . Tak sabar rasanya nak menari nari atas keyboard ni . ^^

Secara umumnya , 'agama' bagi  kaum perempuan ialah harta (wang , barang kemas , dll) sehingga menyebabkan dunia ni menjadi kacau bilau . Betul . Nifi tak nafikan hakikat tu .


Jadi , untuk membetulkannya semula , lelaki mestilah menjadi imam (pemimpin) . Sebabnya , wanita mempunyai 1 akal dan 9 nafsu . Jadi , tak wajar laa wanita ada ilmu pengetahuan yang lebih berbanding lelaki .
Bukan wanita tak layak memimpin . Layak . Tetapi mesti ada batas batasnya . Antara batas batas kepimpinan seorang wanita ialah :


1) Wanita tidak boleh menjadi mufti , amir , wali , dan hakim .
2) Wania tidak boleh menjatuhkan talak .
3) Wanita hanya layak menjadi saksi .
4) Wanita boleh memiliki sebanyak manapun harta yang dia mahukan .
5) Wanita hanya boleh menjadi imam kepada makmum wanita sahaja .
6) Wanita tidak diberi kuasa untuk meneraui politik dan menentukan hidup manusia dalam jangka masa yang panjang .
7) Wanita boleh memimpin perniagaan .
8) Wanita diberi kebebasan dalam memelihara anak .
9) Wanita dibenarkan menuntut harta sepencarian .

See . Bukannya wanita harus duduk di dapur dan mendengar cakap suami je . Wanita yang bijak dan berkemampuan boleh menjadi penyokong kepada pengukuhan dalam kepimpinan Islam dengan lelaki menjadi khalifahya .

P/S : Kepimpinan wanita yang sebenar adalah rumah tangganya sendiri . Setuju tak ? :D

29 comments:

mR.aSLaN said...

sapa ppuan ni erk?
jgn kata nifi dah ler..
klu ni nifi, malam ni gak datang pinang..:-)

mR.aSLaN said...
This comment has been removed by the author.
Cik tikah said...

nice entry. btw, gmbr tuh tuan blog ni ke?

mR.aSLaN said...

haaa tu laa.tanya tak jawab lakk
ciktikah pon da tanya

nifi2408 said...

cikgu aslan , cik tikah : cuba laa teka . hik hik hik :P

mR.aSLaN said...

ok i teka..
absolutely ni bkn my tiara kan?

nifi2408 said...

bukannnn . cuba lagi :D

mR.aSLaN said...

isk3.
takan kamu plak.
kakak kamu?

nifi2408 said...

hehe . tu supermom laa . pemilik blog virus padu :D

mR.aSLaN said...

oooo..tak kenal:-)
sy kenal nifi dan tiara je..
mereka berdua gaduh..
pasal rebut saya

nifi2408 said...

oh pleaseeeee ! aii tak sanggup nak bergaduh sebab yuuu ! *sambil baling pinggan mangkuk kat cikgu aslan*

mR.aSLaN said...

jgn gini..baling2..
nnt penat tiara nak sapukan ubat tauu...

nifi2408 said...

sis tiara takde kat malaysia lahh . nurse tua-gemuk-pendek je yang ada , nak tolong sapukan ubat . :P

mR.aSLaN said...

Dr Tiara sapukan..
jeles kan?
ngaku jer.
i akan berlaku adil....

nifi2408 said...

haa . yelahh . yuu menanglah . aii nak undur diri . nak cari doc hensem . kbai :P

mR.aSLaN said...

:-( nangis sorang2 celah katil tiara

nifi2408 said...

elehh . celah katil tiara je pun . tak grand langsung . yuu duduk laa kat situ diam2 ehh . aii nak pegi araustralia ni . nak cari doc hensem . kahkahkah .

mR.aSLaN said...

dapat tengok dia tidur..
kuar air liur basi ke tak..
pastu tido ganas ke tak..
ghuhuhuuh.
nak g aussie erk?
gudluck

nifi2408 said...

huhh . tengok laa . jaga dia elok2 okay . aii doakan yuu bahagia dengan dia . kahkahakh . isk . bukan aussie laa . aursie okay . kahkahkah .

mR.aSLaN said...

ala ikutla ausie ke aursie ke mozzilla firefox ke... apeapejelah...:-( da merajuk ni

nifi2408 said...

eii . merajuk konon . dah laa merajuk , bagitahu kat orang pulak tu . tak maluuuu~ macam kuih talam tak jadi . kahkahkah .

mR.aSLaN said...

kamu pnh tengok kuih lompat tikam?
g kat blog tiara ..
ada gambar org pasal kuih lompat tikam..
tp sy tetap merajuk dgn awk..
smpi ati nak pergi kan.

nifi2408 said...

eii . orang kata kuih tepung talam laa . mata dah nak kena repair lettew . nanti aii pergi aursie , aii belikan spec yerr . baiii . aii pegi dulu . muahh muahh .

mR.aSLaN said...

owang tanak kuih tu sbbtu org ckp pasal kuih lompat jauh.. eeeeeeee
. pergilah.org pandai..baik2 g sana.tak payah beli ape2..sy tak harap ape2...

nifi2408 said...

tak nak apa2 ? alhamdulillah . syukur . okbai. tidur elok2 yerr :P

mR.aSLaN said...

taknak tidur
i nak asah parang..

nifi2408 said...

hahh . yelahh . pergilah asah parang tu . *ikutkan je*

aii nak tidur dulu . tidur bebetul ni . kbai :P

mR.aSLaN said...

sampai ati nak tidur.. mmm

nifi2408 said...

sape kata tak sampai ? sampai je ni haa . :P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...