Friday, November 18, 2011

KEKUATAN ANGKATAN PERANG MALAYSIA

kalau korang nak tahu , malaysia ni berada dalam ranking ke 27 dari 55 buah negara yang disenaraipendekkan . serius mengejutkan kan ? sebelum ni malaysia tak pernah ada dalam senarai pun . seram pun ada jugak . malaysia nak kena serang ke ?


ehh . ehh . jangan risau . malaysia selamat . semua yang dikira ni cuma berdasarkan peralatan , kewangan , bilangan tentera *sekadar menyebut beberapa* sahaja . kat bawah ni , ada info sikit laa tentang total army , finance , blablabla . cekidout !


PERSONNEL

Total Population: 28,728,607 [2011]
Population Available: 14,817,517 [2011]
Fit for Military Service: 12,422,580 [2011]
Reaching Military Age Annually: 519,280 [2011]
Active Military Personnel: 124,000 [2011]
Active Military Reserve: 640,199 [2011]

ARMY

Total Land-Based Weapons: 2,465
Tanks: 74 [2011]
Armored Personnel Carriers: 977 [2011]
Towed Artillery: 54 [2011]
Self-Propelled Guns: 0 [2011]
Multiple Rocket Launch Systems: 36 [2011]
Mortars: 200 [2011]
Anti-Tank Guided Weapons: 1,124 [2011]
Anti-Aircraft Weapons: 733 [2011]
Logistical Vehicles: 3,200 [3200]

AIR FORCE

Total Aircraft: 258 [2011]
Helicopters: 103 [2011]
Serviceable Airports: 118 [2011]

NAVY

Total Navy Ships: 65
Merchant Marine Strength: 321 [2011]
Major Ports and Terminals: 5
Aircraft Carriers: 0 [2011]
Destroyers: 0 [2011]
Submarines: 2 [2011]
Frigates: 4 [2011]
Patrol & Coastal Craft: 37 [2011]
Mine Warfare Craft: 4 [2011]
Amphibious Craft: 1 [2011]

LOGISTICAL

Labor Force: 12,200,000 [2011]
Roadway Coverage: 98,721 km
Railway Coverage: 1,849 km

FINANCES (USD)

Defense Budget: $3,500,000,000 [2011]
Foreign Exch. & Gold: $106,500,000,000 [2011]
Purchasing Power: $414,400,000,000 [2011]

OIL

Oil Production: 693,700 bbl/day [2011]
Oil Consumption: 536,000 bbl/day [2011]
Proven Oil Reserves: 2,900,000,000 bbl [2011]

GEOGRAPHIC

Waterways: 7,200 km
Coastline: 4,675 km
Square Land Area: 329,847 km
Shared Border: 2,669 km

Source = www.globalfirepower.com

9 comments:

yusuflaili said...

salam;
Kuat ke tu..aku fikir belum kuat lagi kena tambah lagi ni..

khairul said...

beli kapal selam pon rosak..camna nk mempertahankan negara ?

nifi2408 said...

YL : err . kena tambah lagi ? malaysia dah banyak hutang . uhuuu~

nifi2408 said...

khairul : err . rosak ? tak penah dengar pun ? *nifitakbacapaper

Hans said...

angkatan tentera malaysia masih belum kuat dari segi kelengkapan tentera

nifi2408 said...

hans : agaknya kot . nifi tak berapa arif sangat jumlah yang diperlukan untuk malaysia jadi betul betul kuat . hee :D

Putri said...

kelengkapan memang byk tp x cukup moden..

nifi2408 said...

PUTRI : mungkin . yang dibeli pun , ada yang rosak dengarnya .

art said...

Cmon guys..kt mesti sokong & kasik credit pada tentera kt..at least diaorg pegang senjata..kalau kt dkt tmpt diaorg..?? kt belum tentu mampu..ketepikan hal2 politik..pegang agama & bangsa dulu...buat peringatan utk aku n semua malaysian especially melayu..&& just to share actually army kt one of the best in the world..cume kt selalu suke condemn diaorg nie..sedih2..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...