Monday, June 13, 2011

FOBIA

Fobia atau phobia dalam Bahasa Inggerisnya merupakan satu perkataan yang berasal dari perkataan Greek bermaksud takut . Fobia meruju kepada ketakuta yang amat sangat terhadap sesuatu benda atau keadaan walaupun mengetahui ianya tidaklah terlalu mendatangkan bahaya . So , kat bawah ni , ada disenaraikan beberapa contoh fobia dan maksudnya .




1 . ABLUTHOPHOBIA
fobia kepada mandi .

2 . ACOUSTICOPHOBIA
fobia kepada bunyi bising .

3 . BATRACHOPHOBIA
fobia kepada katak / kodok .

4 . BRONTOPHOBIA
fobia kepada riut petir .

5 . CACOMORPHOBIA
fobia kepada orang gemuk .

6 . CALIGYNEPHOBIA
fobia kepada wanita cantik .

7 . DROMOPHOBIA
fobia melintas jalan .

8 . DIPSOPHOBIA
fobia minum .

9 . ERGOPHOBIA
fobia kepada kerja .

10 . IDEOPHOBIA
fobia kepada idea .

11 . CHROMETOPHOBIA
fobia kepada duit .

12 . PELADOPHOBIA
fobia kepada botak .

13 . MEGALOPHOBIA
fobia kepada benda besar .

14 . AICHMOPHOBIA
fobia kepada benda tajam .

15 . AGLIOPHOBIA
fobia kepada kesakitan .

16 . ANTHOPHOIA
fobia kepada bunga .

17 . AQUAPHOBIA
fobia kepada air .

18 . ARACHNOPHOBIA
fobia kepada labah labah .

19 . ASTRAPHOBIA
fobia kepada guruh .

20 . ATYCHIPHOBIA
fobia kepada kegagalan .

kalau nak tahu jenis jenis fobia yang lain , korang boleh search kat wikipedia . banyak sangat :)

3 comments:

Jαnnαhツ said...

erm, banyak kan jenis fobia... wuhu, saya fobia lipas (katsaridaphobia)tgok je lipas mesti nak ketuk bagi mati. huhu.

JUJUR said...

jom baca pasal fobia lain...

nifi2408 said...

jannah : kira berani laa tu nak ketuk2 . hehe . kalau nifi , dah lari lompat2 dah . huhu :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...