Wednesday, September 15, 2010

iNfO2~

xd rq adew bace majalah ujang..keluaran mac 2007..hahah.bzaman weyhhh~!da bley letak kt muzium dh..hahah..so..,selak pnye selak..,tjumpe laa info2 yg sgt menarik phatian rq..nk kongsi laa sket kt cney..ta bek kdkot ilmu taw~!!hahah..


[1]..kompleks renang dewan bandaraya ipoh,perak mrupekn yg tbesar n tmoden kt asia tenggara..kompeks tuwh gak adew laa kolam renang bgelombang yg ptame kt malaysia taw~!
[2]..mse taon 1830..,sos tomato dgunekn sbg ubatan..,bknnyew sbg perase tambahan pd makanan mcm yg kte buat zaman skunk ney..hahah..
[3]..dianggarkn tdapat 450000 pduduk dunie mengalami kecederaan tulang belakang yg mane 250000 drpdnye menetap kt amerika syarikat..isk3~
[4]..serangge cochineal mrupekn sumber tbaik pewarne merah semula jadi..ptadbiran makanan dan dadah amerika mbenarkn pengeluarannye bg industri mknn n kosmetik..kbanyakan gincu bibir n minuman mgunakan pati serangga ney..minum air sirap perisa serangga..??euwwww~!!
[5]..pokok getah yg tertua masih boleh dlihat kt kuala kangsar..da dtanam selame 119taon..perghhh~!!

bEnCaNa aLaM

hurmmm..sane sini org dok kecoh pasal panas..panas..panas..!!!macam tu je laa wahid-wahidnye perkataan yg ade kat muke bumi malaysia ney..kalau kat kampung-kampung pulak mungkin ade yg ckp tak panas tp hangat..hangat..hangat..!!tp makne still same..kire panas ngan hangat tu dah jadik perkataan of the year pulak utk tahun 2010 ney..haha.. korang ingat lagi tak pasal banjir besar yg menggemparkan berlaku kat selatan negara kite..??menenggelamkan hampir sebahagian besar tanah johor..,kesan dr topan deriyan yg melanda filipina..kalo ade yg lupe..,tak tau laa ape bangse manusie korang ney..hehh~!
kite pegi pulak ke penghujung tahun 2004..kalo ade jugak yg tak berape nak ingat..,dgn dukacitenye rq nk gtaw yg mase tu telah berlakunye musibah yg maha dahsyat menimpa kat belah utara negare n sipi-sipi dirase oleh penduduk flat kat kolumpo nun..lain tak bukan bencana tersebut adelah tsunami atau bahase mlayunye ombak pelabuhan..

cube flashback balik peristiwa yg tak kurang gentingnye berlaku pade tahun 1997-1998..tengok tuuu~..dah macam rupe cicak tertelan sayur kobis..terkebil-kebil..tak taw laa tu..hasihhh..hahh..tak nak bgtaw..korang cari laa sendiri..sape yg dpt jawapan tu..,sile laa letak kat ruangan komen..hadiah akan diberi..chewaahhhhh~~ fenomena el-nino dikatekan bakal sempena tahun melawat malaysia bmula mac sampai laa penghujung tahun 2007..el-nino ney kirenye adek bradek laa dgn la-nina n misz nina yg nyanyi lagu what u waitin for tu tp pe'el lain2..tak sebulu aa senang cakap..

menurut pusat penyelidikan pasifik antarabangsa (iprc),el-nino adelah merujuk kpd pemanasan pasifik dan penyejukan lautan hindi yg akan menyebabkan banjir besar di sesetengah tempat di dunie dan kemarau pulak di tempat lain..maka kedudukan malaysia yg berada di asia tenggara secara automatikli menerima kesan kemarau panjang..ini kerane purate turunnye air hujan yg kurang memberangsangkan akan menyebabkan kepanasan melampau..jike cuace kering make mudah laa kebakaran hutan berlaku..boleh jugak mengakibatkan jerebu..kalau takde hujan maka dgn paksa relanye bekalan air akan dicatu dan banyak lg masalah yg akan timbul..

ape2 pun..,semua ney berlaku disebabkan kite jugak kan..??kite yg tak taw nak menghargai alam sekitar..so..,ney laa akibat drpd perbuatan kite..PANAS~!! PANAS~!! PANAS~!!

kEs pEmBuNuHan sOsiLaWaTi LaWiYa.





haishhh..apew laa nk jadik ngan dunia skunk ney..darah n nyawa uwh mcm da jadik kebiasaan bg ktew sumer arieney..arie2 kalo bacew surat khabar..,ta sah kalo tadew yg mati akibat jenayah..ulang suare..MATI DISEBABKAN OLEH JENAYAH..haishhh..beberape arie ney plak gempar ngan cter pembunuhan pengasas novelle visages..,Datuk Sosilawati Lawiya n lg 3 owg memba dye..blom laa kompem lg..tp sumer owg dpt agk keputusan dna yg akan kuar nnt..sian sgt kt anak2 dye..ta pasal2 jew..tp tapew laa..at least dowg ney kaye..mungkin kesedihan tuwh mungkin sekejap jew..yew laa..dowg mesti sibuk..nk uruskan syarikat2 yg mak dowg adew tuwh..dga kate adew lbey 100anak syarikat ehh..??erkkk..tah laa..tataw..ermmm..kt bawah ney kronologi pembunuhan datuk sosilawati lawiya..


· 6 September 2010

Media melaporkan Datuk Sosilawati Lawiya, 47, hilang sejak 30 Ogos lalu selepas urus niaga pembelian tanah di Banting bersama peguam, Ahmad Kamil Abdul Karim, 32; pegawai bank CIMB, Noorhisham Mohammad, 38 dan pemandunya, Kamaruddin Shansuddin, 44. Sosilawati dikatakan membawa RM4 juta bersamanya.

· 7 September 2010

Dua kereta BMW, masing-masing dengan nombor pendaftaran WTL 11 dan AAJ 5, milik Sosilawati dan Ahmad Kamil ditemui. Kereta Sosilawati ditemui di Apartmen Angsana, Taman Subang Mewah, Subang Jaya; manakala kereta Ahmad Kamil ditemui di hadapan Hotel Dorsett di SS12, Subang Jaya.Keluarga Sosilawati menafikan mangsa membawa wang RM4 juta.

· 8 September

Polis melaporkan Sosilawati dan tiga individu lain masih dalam negara. Sosilawati mengunjungi kedai Fazz Enterprise Kerepek House di Kampung Sungai Lang, Banting pada jam 4 petang, 30 Ogos lalu.Noorhisham pula menghubungi isterinya untuk memaklumkan beliau tidak akan pulang tiga hari melalui telefon pada malam 30 Ogos.

· 9 September

Media melaporkan Sosilawati disembunyikan di lokasi rahsia oleh kumpulan tertentu kerana perselisihan perniagaan dan kewangan.

· 10 September

Kehilangan Sosilawati dilaporkan didalangi seorang ahli perniagaan bergelar Datuk.

Polis menahan lima suspek berhubung kehilangan empat mangsa itu.

· 11 September

Polis menemui lokasi empat mangsa itu dibunuh dan mayat mereka dibakar di sebuah ladang di Teluk Gadong berhampiran Tanjung Sepat, Banting. Polis menahan ahli perniagaan bergelar Datuk dan adiknya.Polis mengesahkan Sosilawati, Ahmad Kamil, Noorhisham dan Kamaruddin dipukul sampai mati, mayat mereka dibakar di Ladang Gadong, sebelum abunya dibuang ke dalam sungai. Polis menahan seorang remaja berusia 19 tahun.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...